Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 110 147 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Łatwe "Dzikie słówka"

wtorek, 29 grudnia 2009 21:37
Skocz do komentarzy


Arkusz zawierał test badający rozumienie czytanego tekstu na podstawie artykułu Krzysztofa Szymborskiego "Dzikie słówka". Test składał się z 16. zadań, w tym 3. zadań zamkniętych.
Zadania badały następujące umiejętności: oddzielanie informacji od opinii, odczytywanie sensu związków frazeologicznych i akapitów, rozpoznawanie związków miedzy akapitami, odczytywanie intencji nadawcy, rozpoznawanie środków językowych, nazywanie gatunku tekstu, odtwarzanie informacji zawartych wprost w tekście oraz przetwarzanie informacji z tekstu.



Poziom trudności wg raportu OKE
Zadania bardzo łatwe: 2, 6, 7
Zadania łatwe: 1, 3, 4, 8, 10, 11, 13, 14, 15
Umiarkowanie trudne: 5, 12, 16
Trudne: 9

Zadanie 5. sprawdza rozumienie sensu związku frazeologicznego.
Zadanie 9. Oczekiwano odpowiedzi sformułowanej w formie tezy.
Zadanie 12. Należało wyjaśnić, co stanowi przedmiot badań psycholingwistyki.
Zadanie 16. sprawdzało umiejętność rozpoznawania gatunku tekstu.

Krzysztof Szymborski, "Dzikie słówka",
w: "Polityka", nr 18 (2348) z dnia 2002-05-04; s. 83-85.

psycholingwistyka «nauka zajmująca się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka»

Niełatwe „Dzikie słówka"
W
szyscy tegoroczni maturzyści - zdający egzamin dojrzałości według nowej formuły - zetknęli się z „Polityką". Każdy z abiturientów otrzymał na teście z języka polskiego fragmenty artykułu Krzysztofa Szymborskiego „Dzikie słówka" drukowanego w naszym tygodniku w 2002 r. Wyniki matur opublikowane przez okręgowe komisje egzaminacyjne pokazują, że z naszym artykułem radzono sobie rozmaicie. Najlepiej abiturienci radzili sobie z odróżnianiem informacji od opinii. Ale w Warszawie aż 46 proc. maturzystów nie potrafiło ustalić, jaki jest związek pomiędzy jedną z tez artykułu i obszernym cytatem rozwijającym myśl autora. Jedna trzecia abiturientów nie umiała po lekturze odpowiedzieć, czym zajmuje się psycholingwistyka, zaś 31 proc. nie wiedziało, czy ma do czynienia z artykułem popularnonaukowym, rozprawą, esejem filozoficznym czy felietonem. [...]
 - Dobrze, że wybrano taki właśnie artykuł: był on spójny, niebanalny i pozwalał odróżnić tych, którzy czytają ze zrozumieniem, od tych, którzy jedynie czytają - mówi nauczyciel i metodyk nauczania Jarosław Klejnocki.
http://archiwum.polityka.pl/art/nielatwe-bdquo;dzikie-slowkardquo;,398505.html

 

Podziel się
oceń
0
0


Komentarze do wpisu

Skocz do dodawania komentarzy
  • dodano: 06 maja 2014 21:56

    Fascynująca strona!

    autor Gracjan

    blog: www.bakachem.pl/oferta.html

  • dodano: 30 grudnia 2009 18:43

    Dzień dobry! Chciałybyśmy poprawić tytuł naszej bajki, gdyż chodziło nam o "Przyjaciół", a nie "Przyjaciela".

    autor Ola i Magda

Zapamiętaj Nick

Zapamiętaj Blog

Wstaw emotikona

Akceptuję regulamin i zobowiązuję się do przestrzegania jego postanowień.

piątek, 22 sierpnia 2014

Licznik odwiedzin:  187 585  

Kalendarz

« sierpień »
pn wt śr cz pt sb nd
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

O moim bloogu

blog przeznaczony dla uczniów klasy 3 CD i 3 H II LO w Bydgoszczy

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 187585
Wpisy
  • liczba: 294

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl